Szyby samochodowe – rodzaje

Bardzo często nie zdajemy sobie  sprawy z faktu zróżnicowania autoszyb. Wielu z nas utożsamia szybę samochodową z określoną taflą szkła. Różnią się one jednak właściwościami, stopniem przyciemnienia, ale przede wszystkim rodzajem zastosowanego szkła.

 

Podstawowym podziałem autoszyb jest podział na szyby hartowane i szyby klejone.

 

Szyby hartowane to autoszyby będące zwykle szybami bocznymi i tylnymi. Jak sama nazwa wskazuje szkło takich szyb poddane jest procesowi hartowania, które zwiększa jego wytrzymałość. Istotną właściwością szkła hartowanego jest, że nie rozpada się ono na niebezpieczne igły, tylko na znacznie bezpieczniejsze okruchy. Autoszyby tego typu montowane są wszędzie prócz przodu samochodu (szyba czołowa) w związku z wymogami bezpieczeństwa. Gdyby zastosować szyby klejone w ich miejsca – ewentualna akcja ratunkowa byłaby niezwykle utrudniona.

 

Szyby klejone to kolejny rodzaj autoszyb – tym razem najczęściej stosowanych jako szyby czołowe. Są to autoszyby o trochę innych właściwościach, które wymusza ich zastosowanie. Szyby czołowe wykonywane są dwóch warstw szkła przedzielonego powłoką syntetyczną, która zespala te dwie warstwy, a także nie pozwala na ich rozpad w przypadku uderzenia. Niedopuszczalne byłyby autoszyby czołowe, które rozpadając się choćby na okruchy, powodowały zagrożenie dla kierowcy i pasażerów samochodu.

 

Niektóre inne właściwości, jakie mogą występować w przypadku obu rodzajów autoszyb, to:

– kolory szyb – wyróżnia się kilka rodzajów odcieni: od niebieskiego, przez zielony, kończąc na odcieniu szarym,

– przyciemnienie – fabryczne przyciemnienie (zazwyczaj technologią piecową) – ciekawostką jest fakt, że często zdarza się, że przekroczona jest ustalona prawnymi wymogami dopuszczalna przepuszczalność światła (dotyczy to tylko szyb przednich bocznych),

– akustyczność – a dokładniej stosowanie izolacji akustycznej, która tworzy barierę i oddziela od wszelkich hałasów (nawet kropel deszczu, czy gradu odbijającego się od szyby)

– solaryczność – szyba solaryczna posiada powłokę odbijająca ponad 30% promieni słonecznych,

– hydrofobowość – hydrofobowe szyby samochodowe posiadają powłokę, która nie pozwala na zwilżenie i przylegania wody do szyby. Woda deszczowa spływa samoczynnie, zabrudzenia nie przylegają do powierzchni szyby, a ona sama jest łatwiejsza w czyszczeniu.

0 komentarze

Napisz komentarz

Fields with * are requierd